Tuesday, December 7, 2010

ضعف بزرگ اوباما نداشتن استراتژی است! «


مصاحبه اشپیگل با برژینسکی
ضعف بزرگ اوباما
نداشتن استراتژی است!

بریژینسکی، استاد 82 ساله کرسی علوم سیاسی دانشگاه جان هاپکینزــ بالتیمور ــ مانند هنری کیسینجر، از معروف ترین کارشناسان استراتژی آمریکاست.
اشپیگل: آیا انتشار اسناد سیاسی آمریکا توسط ویکی لیکس، تغییری اساسی در کار سفیران آمریکا بوجود خواهد آورد؟
ــ این چه حرفی است. در دوران هابسبورگ ها وقتی کاری خراب می شد مردم می گفتند اتفاقی که افتاده یک فاجعه است، ولی جدی نیست“. نظر من در مورد اسناد لو رفته نیز همین است.
ــ لحن دولت آمریکا حکایت از نگرانی بیشتری دارد.
ــ اکثر گزارش های سفیران حاوی همان نکاتی است که آمریکا آشکار هم می گوید. البته ممکن است چند نکته ناخوش آیند هم در میان آنها باشد، ولی این گزارش ها فرق چندانی با گزارش های سفیران آلمان، یا روسیه، چین یا فرانسه ندارد.
ــ معهذا نارضایتی بسیاری از کشورها از لو رفتن این اسناد شدید است. آیا آمریکا برای ایجاد اعتماد دوباره مجبور به تعویض سفیران خود خواهد شد؟
ــ فکر نمی کنم. مگر این که سفیری در گزارشی سخنان دل آزاری در باره سیاستمدار برجسته ای از کشور محل ماموریت خود گفته باشد که روابط حسنه آتی میان دو کشور را غیر ممکن ساخته باشد.
ــ فیلیپ مورفی، سفیر آمریکا در آلمان، وستروله، وزیر خارجه آلمان را در گزارشی، از خود راضیو فرصت طلبخوانده و در پایان نوشته است او گنشر نیست” ( گنشر وزیرخارجه آلمان در برهه ای از دوران جنگ سرد بود که به زیرکی و حسن تدبیر شهرت یافته است. م)
ــ بله این ها کار مورفی را دشوارتر می کند، درست است. ولی از طرف دیگر، در نظام سیاسی آلمان او بیشتر با صدراعظم، خانم مرکل، سر و کار دارد تا با وستروله.
ــ یعنی بزودی همه چیز فراموش می شود ، دود می شود و به هوا می رود؟
ــ الزاما، نه. جزئیات این اسناد دل آزارند. مثلا تمرکز بر برخی از مسائل اساسی.
ــ منظورتان چیست؟
ــ ببینید، در نخستین افشاگری ها روی چه مسائلی تکیه شده بود ـ بر خواست دولت های عربِ هوادار آمریکا، مبنی بر این که آمریکا باید علیه ایران قاطعیت بیشتر نشان دهد. این سخنان می تواند این دولت ها را بشدت تضعیف کنند. این هم خیلی جالب است که با وضوح تمام تلاش می شود که مناسبات آمریکا و ترکیه تخریب شود.
ــ به هر حال ، در برخی از اسناد چنین به نظر می رسد که آمریکا، بعنوان یک ابر قدرت زیر فشار قرار گرفته است. کار بجائی رسیده که آمریکا باید در مناطق مهم جهان به همپیمان های نامطمئنی، چون پاکستان اعتماد کند. کاملا مشهود است که سیاستمداران آمریکا از پیشرفت چین در هراسند.
ــ تازگی آن در کجاست؟ آمریکا همیشه مجبور بوده بر همپیمان های نامطمئن تکیه کند. این هم کاملا مشهود است که چین با گردنافراخته گام بر می دارد، در حالی که به نظر می رسد، فعلا چرخش به زیان آمریکاست.
ــ سیاستمداران آمریکا در عرصه سیاست خارجی، می گویند ممکن است اسناد فاش شده نزدیکی به روس ها را به خطر اندازد. شما هم این نگرانی را دارید؟
ــ در حال حاضر نه، مگر آن که کسی اسناد تازه ای رو کند.
ــ بهر حال، سفیر گرجستان در ایتالیا، به سفیر آمریکا مطالبی در باره رشوه خواری پوتین نخست وزیر روسیه گفته است.توصیفی که از روسیه می شود، توصیف از یک دولت مافیائی است.
ــ همه این شایعه را شنیده اند که گویا پوتین بسیار ثروتمند است. و بعد، طبیعتا هر کسی این پرسش را مطرح می سازد که او بعنوان یک کارمند از کجا توانسته است به این ثروت دست پیدا کند.
ــ دیپلمات های آمریکائی پوتین را سیاستمداری مسلط، ولی مدودیف را شخصیتی کم رنگ توصیف می کنند. شما هم این نظر را تایید می کنید؟
ــ نشانه هائی به چشم می خورد، ولی پوتین خود، مدودف را بعنوان پرزیدنت انتخاب کرده است. از سوی دیگر این هم کاملا روشن است که در این مدت، مدودف نفوذی بدست آورده است. من چندی پیش موفق شدم با او دیداری داشته باشم و بنظرم آمد که آدمی است متکی به نفس و دارای نظریاتی در باره سیاست خارجی. بزودی خواهیم دانست که آیا او پایه قدرتی برای خود درست کرده، یا نه.
ــ اسناد حکایت از این دارند که سیاستمداران برجسته اروپا برای جلب نظر آمریکا با هم در رقابت هستند و آمریکا هم با خونسردی از آن استفاده می کند.
ــ طبیعت آدمی این طور است و در میان انسان ها و سیاستمداران نیزهمیشه مسئله برتری مطرح است. کیست که در مرتبه اول قرار دارد و کیست که فقط شخص دوم است. توصیفاتی هم که از نیکلاسارکوزی، آنجلا مرکل یا برلسکونی شده همان هائی است که تا کنون هزاران بار در کاریکاتور ها در باره آنها منعکس شده است.
ــ شما بعنوان مشاور امنیتی پرزیدنت کارتر، رئیس جمهور آمریکا، کوشش کردید تا آمریکائی ها را با فکر جهان چند قطبی، مثلا با چینی نیرومند تر و آمریکائی کمتر مسلط مانوس کنید. هموطن های شما این طرح را نپسندیدند و کارتر برای دور دوم انتخاب نشد.
ــ در حالی که این طرح، با ترقی سریع چین و هند، مدت هاست که به واقعیت تبدیل شده است.
ــ و در پی آن آمریکا تنزل کرده است، آیا بالاخره آمریکائی ها متوجه این نکته شده اند یا این که پرزیدنت اوباما هم اگر اشاره ای به این امر بکند به سرنوشت کارتر دچار خواهد شد؟
ــ این امر که اکثر آمریکائی ها تقریبا هیچ چیز در باره بقیه جهان نمی دانند مرا سخت نگران می کند. سیاست خارجی آمریکا باید وسیعا مورد حمایت افکار عمومی قرار گیرد تا بتواند خود را به کرسی بنشاند. در این حالت هر رئیس جمهوری که بخواهد با سیاستی هوشمندانه پاسخی به این جهان پیچیده بدهد، با مشکل روبروست.
ــ ولی شعار آمریکا از همه کشورها جلوتر استهنوز سر زبان راستگریان آمریکاست.
ــ چون مردم قادر به درک پیچیدگی جهان یا موضوعات مهمی چون وابستگی آمریکا به انرژی نیستند. دنبال راه حل های آسان هستند و سیاستمدارانی که این ها بعنوان بیانگر ترس ها و نگرانی های خود انتخاب می کنند اغلب در حد غیرقابل تصوری نادان هستند.
ــ اگر شما مشاور امنیتی اوباما بودید، پیشنهاد می کردید در مورد اسناد ویکی لیکس، چه واکنشی نشان دهد؟
ــ پیشنهاد می کردم آرام بماند و به کار خود ادامه دهد. درواقع واکنش های غریزی او در مورد مسائل سیاست خارجی درست هستند.
ــ فقط غرائز او ، و نه سیاستش؟
ــ کمبودی که اغلب وجود دارد اجرای استراتژی است. نگاهی بیندازید به وضع راکد خاور نزدیک، یا به فقدان هماهنگی با اروپائی ها در مورد سیاست روسیه. کار اوباما دشوار است، چون پس از انتخاب شدن بلافاصله با اراده قاطع به این موضوعات نپرداخت.
اشپیگل 49ترجمه رضا نافعی

برای ادامه مطلب به این لینک کلیک کنیدhttp://abyes.blogspot.com*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه ما نیستشما هم چيزی بنويسيد- هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست- اگر نظر خصوصی‌ای دارید لطف کنید و از طریق ای‌میل مطرح کنید، ممنون

No comments: