Tuesday, October 26, 2010

زهری که خامنه ای در قم به تن "نظام" ریخت

زهری که خامنه ای در قم به تن "نظام" ریخت
منصور امان


چنین می نماید که شتاب آیت الله خامنه ای برای رساندن هُشدار بی پیشینه خود در قُم پیرامون "مُغالطه دوری حوزه علمیه قُم از سیاست" و "مفهوم غلط و انحرافی تقسیم روحانیت به آخوند حُکومتی و غیر حُکومتی"، مانع دیدن روی دیگر سکه سُخنان خویش شده است؛ خطایی که اینک کارگُزاران وی در حال ماله کشی آن هستند.

این سُخنان آقای خامنه ای می تواند عبرت انگیز ترین بخش سفر جنجال برانگیز وی به قُم باشد زیرا تلاش برای کسب پُشتیبانی مذهبی از حُکومت دینی را در جایی آشکار ساخته است که گهواره ی برپایی و سازمان دادن آن به حساب می آید.

رهبر جمهوری اسلامی به این وسیله، مُعضل رژیم اش در نداشتن مشروعیت دینی را به طور ناخواسته با صدای بُلند فغان کشیده است و این بهترین دلیل حقانیت نه برای "مرجع تقلید شیعیان جهان" و "اُم القرا"یی که بر آن فرمان می راند است و نه برای دستگاهی که فشارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر شهروندان را با دستورات دینی و آدرسهای ملکوتی توجیه می کند.

از این رو، کوشش برای گرفتن زهری که این سُخنان سهل انگارانه به تن "نظام" ریخته از طریق مُعرفی مُخاطبان دیگری برای آن آغاز شُده است. در این راستا، سُخنگوی جامعه روحانیت، حُجت الاسلام سالک، "فتنه گران" را "مصداق سُخنان رهبر" عُنوان کرده و حُجت الاسلام شجونی، یک عُضو دیگر این تشکُل، "ملی گراها" را مُقابل تریبون آقای خامنه ای نشانده است. اما حُجت الاسلام بنایی، نماینده مجلس مُلاها از قُم که زیاد مایل نیست وارد "مصداقها" شود، به طور کُلی توضیح می دهد که "فرمایشات رهبری پاسُخ به زمزمه های دُشمنان بود".

با این وجود، بسیار دُشوار می نماید که قاشُق کارگُزاران آقای خامنه ای بتواند آب ریخته او را جمع آوری بکند. چه، قبولاندن این امر که "رهبر" سفر پُر دردسر به قُم را برای هُشدار دادن به "دُشمن" و "فتنه گران" تدارُک دیده، کار ساده ای به نظر نمی رسد. اما شاید سخت تر از این، توضیح علت انتخاب "عُلما و فُضلا"ی "رساله، رساله" گو برای شنیدن شکایت آقای خامنه ای از "مغلطه" "دُشمنان" در باب "دوری حوزه از سیاست" باشد.

آیت الله خامنه ای به قُم رفته بود تا زخم نداشتن پذیرش اجتماعی حُکومت اش را مرهم بگذارد اما اینک دمل نداشتن مشروعیت مذهبی آن را هم نیشتر زده است.



برای ادامه مطلب به این لینک کلیک کنیدhttp://abyes.blogspot.com*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه ما نیستشما هم چيزی بنويسيد- هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست- اگر نظر خصوصی‌ای دارید لطف کنید و از طریق ای‌میل مطرح کنید، ممنون

No comments: