Wednesday, February 2, 2011

ویکی‌لیکس، نامزد دریافت نوبل صلح ۲۰۱۱ |


ویکی‌لیکس، نامزد دریافت نوبل صلح ۲۰۱۱

۱۴ بهمن 
در چند ماه گذشته که ویکی‌لیکس با انتشار اسناد دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا به جنجالی‌ترین موضوع رسانه‌ای در جهان بدل شد، بارها هواداران جولین آسانژ و وب‌سایت‌اش که تبدیل به «رویای تاریخ‌نگاران و کابوس سیاست‌مداران» شده است، گفته‌اند که ویکی‌لیکس شایسته‌ی دریافت جایزه صلح نوبل است، چون با افشای اقدامات غیرمسئولانه‌ی دولت‌ها، به شفافیت و مسئولیت‌پذیری سیاسی و تحقق صلح جهانی یاری می‌رساند.
اکنون مجله تایم در گزارشی اختصاصی اعلام کرده است که ویکی‌لیکس توسط یکی از قانون‌گذاران نروژی، کاندیدای دریافت جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۱۱ شده است.
اسنور والن، نماینده‌ی ۲۶ ساله‌ی حزب سوسیالیست نروژ، در روز چهارشنبه (۱۳ بهمن، دوم فوریه) گفته است که به اعتقاد او نیز انتشار اسناد محرمانه توسط ویکی‌لیکس، با پاسخگو کردن دولت‌ها به ترویج صلح در سطح جهان کمک کرده و به همین خاطر او در ساعات پایانی روز سه‌شنبه که آخرین فرصت برای پیشنهاد کاندیداها بود، ویکی‌لیکس را به‌عنوان نامزد دریافت نوبل صلح پیشنهاد کرده است. (بخوانید: یادداشت جولین آسانژ پیش از بازداشت)
کمیته‌ی نروژی نوبل معمولا نام کاندیداهای دریافت جوایز نوبل را تا ۵۰ سال محرمانه نگه می‌دارد، اما برخی از کسانی که فرد یا پدیده‌ی خاصی را کاندیدای دریافت یکی از جوایز نوبل کرده‌اند، گاهی اوقات این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.
اسنور والن می‌گوید: «فکر می‌کنم برانگیختن بحث‌های جدی پیرامون آزادی بیان، در شرایط کنونی اهمیت بسیاری دارد و باید بر این نکته تاکید کرد که واقعیت، اولین قربانی جنگ است. ویکی‌لیکس می‌خواهد دولت‌ها پاسخگوی اقدامات غیرمسئولانه‌ی خود باشند و بدیهی است که تحقق این هدف، تحقق صلح را هم در پی خواهد داشت.»
او هم‌چنین در وبلاگ خود نوشته است: «ویکی‌لیکس کمک شایانی به پیش‌برد حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان کرده است و از این نظر دست کمی از لیو شیائوبو، برنده‌ی نوبل صلح ۲۰۱۰ ندارد.» آقای والن با اشاره به براندازی دیکتاتور تونس گفته است: «ویکی‌لیکس با انتشار اسناد مرتبط با خویشاوندسالاری و فساد رئیس‌جمهور تونس، در سقوط این حکومت توتالیتر نقش داشته است.» (بخوانید: منطق ایران در تکذیب ویکی‌لیکس)
کمیته نوبل که مسئولیت بررسی کاندیداها و انتخاب برنده نهایی را بر عهده دارد، هر سال بیش از ۲۰۰ پیشنهاد مختلف را دریافت می‌کند و بسیاری از این پیشنهادات توسط این کمیته رد می‌شود.
کریستین هارپسویکر، از مسئولان بلندپایه این کمیته و مدیر موسسه صلح بین‌المللی اسلو می‌گوید ویکی‌لیکس را کاندیدای قدرتمندی برای دریافت این جایزه‌ی ۱/۶ میلیون دلاری نمی‌داند.
او همان کسی است که لیست نامزدهای احتمالی و تاییدشده را در اختیار دارد و می‌گوید امسال علاوه بر ویکی‌لیکس، بردلی منینگ، سرباز آمریکایی‌ای که گفته می‌شود بخش عمده‌ای از اطلاعات را در اختیار ویکی‌لیکس گذاشته نیز نامزد دریافت نوبل صلح شده است.
کمیته نوبل برندگان جوایز هر سال را در ماه اکتبر اعلام می‌کند.
ویکی‌لیکس، نامزد دریافت نوبل صلح ۲۰۱۱ | AzadCyber

No comments: