Thursday, October 28, 2010

۲۹ سال سکوت مصلحتی در برابر مرگ مشکوک آیت‌الله لاهوتی | سایت دانشجویان ایران - صدای دانشجو


۲۹ سال پیش، آیت‌الله حسن لاهوتی، پس از دستگیری توسط ماموران لاجوردی در زندان اوین درگذشت، درست پس از مرگ دل‌خراش پسرش وحید لاهوتی که هنوز معمایی بزرگ است. بنا به گزارش پزشکی قانونی در معده حسن لاهوتی، اثر سم استریکنین وجود داشت و وی به مرگ طبیعی نمرده بود. مرگی که برخی معتقدند بدون تایید آیت‌الله خمینی امکان پذیر نبوده است.

آیت‌الله حسن لاهوتی، پدر دو تن از دامادهای هاشمی رفسنجانی است، اما این دو داماد ۲۹ سال پیش در فاصله‌ای کوتاه، پدر و برادر خود را توسط نیروهای انقلابی و قضایی از دست دادند. گفته می‌شود که هاشمی رفسنجانی از پسران آیت‌الله لاهوتی و دختران خودش خواسته بود سکوت کنند.

آیت‌الله لاهوتی یار آیت‌الله خمینی شناخته می‌شد و بسیاری هنوز عکس او را روی پلکان هواپیمای ارفرانس که رهبر انقلاب ایران را در ۱۲ بهمن ۵۷ به تهران بازگرداند، به یاد دارند. این نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی، از حامیان بنی صدر بود و در روز رای گیری برای رای عدم اعتماد به بنی صدر به میدان‌داری هاشمی رفسنجانی، در مجلس حاضر نشد. لاهوتی در سال ۱۳۶۰ در تماسی با بنی‌صدر، به او پیشنهاد می‌کند که هرچه سریع‌تر از ایران خارج شود و جانش را نجات دهد چون رقبای سیاسی قصد جان رئیس جمهوری را کرده‌اند.

گفته می‌شود که رابطه آیت الله لاهوتی با رهبر وقت نظام تدریجا تیره شد، تا جایی که وقتی نمایندگان مجلس به دیدار آیت الله خمینی رفتند، لاهوتی همراهی‌شان نکرد.

یکی از نزدیکان خانواده لاهوتی نقل می‌کند که «کمی بعد از انقلاب که با خمینی اختلافاتش شروع شده بود وقتی تصویرخمینی در تلویزیون امد و احمد خمینی ازوحیدلاهوتی پرسید که خیلی دلت می خواد پیرمرد زودتر بمیره و وحید جواب داده بود از خدامه زودتر بمیره و ملت از شرارت هاش خلاص بشن». وحید لاهوتی در آبان ۱۳۶۰ به طرز مشکوکی کشته شد.

حسن صانعی، رئیس دفتر وقت آیت‌الله خمینی به یکی از اعضای خانواده هاشمی گفته بود: «آقای لاهوتی آمد پیش امام و با ایشان خیلی بد و تند حرف زد. تا به حال کسی با اقای خمینی این طوری
صحبت نکرده بود و همان جا فهمیدم که مشکل بزرگی برای لاهوتی ایجاد خواهد شد که شد.»

در سال ۱۳۶۰، بعضی از نمایندگان تندروی مجلس به آیت‌الله لاهوتی اهانت کرده بودند که می‌توانسته ناشی از تیره شدن روابط با رهبر انقلاب بوده باشد. گفته می‌شود که حتی محافظین دیگر مقامات هم تدریجا رفتاری نامناسب با او داشته‌اند.

این در حالی است که خانواده‌های خمینی و لاهوتی از سال‌ها قبل از انقلاب ارتباط و دوستی بسیار نزدیکی داشتند، به طوری که بنا به گفته یک منبع نزدیک به خانواده لاهوتی، هنگام زایمان همسر احمدی خمینی، در غیاب «یادگار امام»، احمد خمینی از فرزند آیت‌الله لاهوتی می‌خواهد که همسر باردارش را به زایشگاه ببرد. احمد خمینی بعد از درگذشت آیت‌الله لاهوتی به یکی از فرزندان او گفته بود که «آقای لاهوتی رو ما نکشتیم».

مرگ آیت‌الله لاهوتی به دنبال مرگ دستگیری و کشته شدن وحید لاهوتی سوال‌های زیادی را بوجود آورده است. فائزه هاشمی در گفتگو با نشریه شهروند امروز، دستیگری وحید لاهوتی به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق و سپس مرگ مشکوکش که گفته شده بود در تعقیب و گریز با ماموران با سقوط از ساختمان پلاسکو خودکشی کرده است را چنین شرح می‌دهد: «آنچه که ما می دانیم این است که مرگ وحید در اثر ضربه‌ای به سر او بوده است ولی بقیه ماجرا چندان روشن نیست یادم هست که شاید یک سال بعد از حادثه به ساختمان پلاسکو رفتم و از بسیاری از مغازه دارها در این باره پرسیدم. به اتفاق همه وقوع چنین حادثه ای را رد کردند. جنازه وحید را هم تحویل ندادند لذا معلوم نیست خبر خودکشی وحید که بیان شده است نیز صحت داشته باشد.»

پس از مرگ مشکوک آیت الله لاهوتی، اجازه برگزاری مراسم ختم داده نشد اما احمد خمینی خود می‌خواسته مراسمی برگزار کند، اما فرزندان لاهوتی از شرکت در این مراسم سر باز زده‌اند. احمد خمینی از فرزندان لاهوتی خواسته در این مراسم شرکت کنند تا سو تفاهم بیشتری ایجاد نشود، اما فرزندان گفته‌اند که در چنین مراسمی تحت هیچ عنوانی شرکت نخواهند کرد.

دکتر حمید لاهوتی فرزند آیت الله لاهوتی و داماد هاشمی رفسنجانی درباره واکنش آیت‌الله خمینی نسبت به بازداشت پدرش به نشریه شهروند امروز می‌گوید: «سید احمد آقا که برای تسلیت به خانه ما آمده بود می گفت که خبر به رهبر انقلاب که رسید خیلی عصبانی شدند و گفتند "غلط کردند ایشان را بازداشت کردند" گویا تماس با آقای موسوی اردبیلی و موسوی تبریزی هم می‌گیرند که آنها را پیدا نمی کنند و درنهایت یک پیک موتوری به اوین می‌فرستند تا پیغام ببرد که آقای لاهوتی آزاد شود. اما وقتی پیک می‌رسد به او می‌گویند که حال آقای لاهوتی بد شده و به بیمارستان منتقل شده است.»

اما تنها منبع این گفته آیت‌الله خمینی، سید احمد بوده است نه فردی دیگر. اینکه چگونه امکان تماس تلفنی با زندان برای رهبر انقلاب وجود نداشته و بعد از مدتی پیک برای آزادی آیت‌الله لاهوتی به زندان اوین فرستاده شده، جای سوال دارد.

این در حالی است که آیت الله لاهوتی، نماینده مجلس بوده است و هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس وظیفه پیگیری مسائل مرتبط با نمایندگان را داشته، اما از فرزندان لاهوتی و دخترهایش فائزه و فاطمه خواسته است در برابر مرگ وحید و حسن لاهوتی سکوت کنند. لازم به ذکر است که فائزه هاشمی ساکن خانه لاهوتی‌ها بوده است و از نظر سیاسی به پدر شوهر خود نزدیک‌تر بود تا پدرش و حزب جمهوری اسلامی.


گفته می‌شود که اسدالله لاجوردی، دادستان انقلاب تهران و رئیس زندان اوین حکم بازداشت آیت‌الله لاهوتی را صادر کرده بود. پس از بررسی علت مرگ در پزشکی قانونی و یافته شدن اثر سم استریکنین در معده لاهوتی، برخی سعی کردند علت مرگ را خودکشی جلوه بدهند، اما فاطمه هاشمی، عروس لاهوتی معتقد است که اگر آیت‌الله لاهوتی اهل خودکشی بود، در زندان شاه چنین می‌کرد.

امروز ۲۹ سال از مرگ پدر و پسر می‌گذرد و هاشمی رفسنجانی همچنان ساکت است. لاهوتی طرفدار بنی‌صدر بود و هاشمی بانی توطئه برکناری اولین رئیس جمهوری. شاید اگر هاشمی رفسنجانی پیگیر مرگ مشکوک این پدر و پسر شده بود، به سرنوشت بسیاری از حذف شدگان نظام مبتلا می‌شد، و باید رمز ماندگاری او را تا به امروز در چنین سکوت‌هایی جست. سکوتی که امروز به نحوی دیگر با اثرات منفی‌اش روبرو شده است.

خودنویس


برای ادامه مطلب به این لینک کلیک کنیدhttp://abyes.blogspot.com*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه ما نیستشما هم چيزی بنويسيد- هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست- اگر نظر خصوصی‌ای دارید لطف کنید و از طریق ای‌میل مطرح کنید، ممنون

No comments: