Tuesday, September 28, 2010

ايران - برزيل؛هديه سياست براي فوتبال!همه چيز در مورد رويايي كه به حقيقت پيوست


همه چيز در مورد رويايي كه به حقيقت پيوست
ايران - برزيل؛هديه سياست براي فوتبال!

در شرايطي كه همه حواس‌ها معطوف به حضور تيم‌ملي كشورمان در مسابقات غرب آسيا بود، ناگهان شوك خبري بزرگي به جامعه فوتبال ايران وارد شد. ماجرا از زماني شروع شد كه يك خبرگزاري معتبر چيني، از رويارويي دوستانه تيم‌هاي ملي ايران و برزيل در 15 مهر ماه خبر داد. از زماني كه پايگاه خبري «شين‌هوا» اين گزارش را مخابره كرد، واكنش‌هاي ضد و نقيضي در قبال اين مساله صورت گرفت. در شرايطي كه عباس ترابيان تنها ساعاتي بعد از افشاگري خبرگزاري چيني، در گفت‌وگو با دو خبرگزاري ايراني موضوع را «كذب محض» تلقي كرده بود، هم او حالا خبر را تاييد مي‌كند و ضمن ياد كردن از آن به عنوان «دستاورد بزرگ» فدراسيون فوتبال، جزييات بيشتري در اختيار خبرنگاران قرار مي‌دهد. اين در حالي است كه اطلاعات منتشر شده در اين زمينه، به شكل عجيبي مبهم و متناقض است. به اين ترتيب كه از انواع و اقسام تاريخ‌ها براي اين مصاف تداركاتي ياد مي‌شود و پيرامون شكل برگزاري اين ديدار نيز ابهامات فراواني وجود دارد.

از 14 مهر تا 16 آبان!
ظاهرا تنها چيزي كه مي‌توان با اطمينان در مورد تاريخ برگزاري بازي ايران و برزيل گفت، اين است كه اين مسابقه در فصل پاييز انجام خواهد شد! ابتدا خبرگزاري شين‌هوا تاريخ اين رقابت را 15 مهر ماه عنوان كرد، اما 24 ساعت بعد سايت فدراسيون فوتبال برزيل بدون ذكر نام رقبا، از دو بازي دوستانه تيم‌ملي اين كشور در 14 و 21 مهر ماه خبر داد كه هيچ‌كدام آنها با اصل خبر مطابقت نداشت. اگرچه مي‌توان يك روز تفاوت در دو تاريخ اعلام شده را «احتمالا» ناشي از اختلاف زماني 12 ساعته ايران و برزيل دانست، اما تاريخ اعلام شده از سوي روزنامه برزيلي «اوگلبو» ديگر نوبر است؛ آنجا كه اين رسانه از تلاش فدراسيون فوتبال برزيل براي برگزاري يك بازي دوستانه با ايران در 16 آبان ماه خبر مي‌دهد! اين در حالي است كه ديروز سايت «نوسيتاس» برزيل هم برگزاري احتمالي اين مسابقه در همان 15 مهر را مورد تاييد قرار داد. در اين ميان و در شرايطي كه انتظار مي‌رود اطلاع‌رساني طرف ايراني، هواداران فوتبال را از سردرگمي نجات بدهد، اين اتفاق رخ نمي‌دهد: «99 درصد 15 مهر با برزيل بازي مي‌كنيم، اما اگر نشد، 17 مهر به مصاف اين تيم بزرگ خواهيم رفت!» اين اظهارات عباس ترابيان در زمينه برگزاري مسابقه مورد نظر است كه بر شائبه‌ها دامن مي‌زند. آيا تقويم تيم‌ملي برزيل آنقدر روشن نيست كه از حالا برنامه دو هفته بعدش به دقت معلوم باشد؟ آيا رايزني‌ها هنوز ادامه دارد؟

كلاف سر در گم بازگشت تيم‌ملي و بازگشايي ليگ
معادلات مجهول اين بازي اما، صرفا به تاريخ برگزاري آن مربوط نمي‌شود. در شرايطي كه طبق برنامه از پيش اعلام شده قرار بود تيم‌ملي كشورمان بعد از صعود احتمالي به فينال مسابقات غرب آسيا، 12 مهر از طريق عمان و امارات به ايران برگردد تا بازي‌هاي ليگ از 15 مهر ماه از سر گرفته شود، حالا مصاف با برزيل مي‌تواند اين برنامه را به هم بريزد. اگر اين بازي 15 مهر ماه برگزار شود، انتظار مي‌رود تيم‌ملي به ايران برنگردد و در ابوظبي بماند. با اين وجود اگر بازي به تعويق بيفتد، برنامه بازگشت به كشور و نيز از سرگيري ليگ هم دچار اختلال بيشتري خواهد شد. برنامه‌ريزي‌هاي فعلي نشان مي‌دهد حتي مسوولان فدراسيون فوتبال هم چندان در جريان توافق براي انجام اين مسابقه نبوده‌اند و همه‌چيز خيلي ناگهاني جوش خورده است.

ترابيان: اين بازي را ميهمان برزيل هستيم!
روايت عباس ترابيان، رييس كميته بين‌الملل فدراسيون فوتبال از اين مسابقه هم شنيدن دارد. اين مقام موفق و پر تلاش مگود بازي مورد نظر يك ريال هم براي فدراسيون آب نمي‌خورد: «همه هزينه‌هاي اين مسابقه برعهده آژانس اماراتي است. ما به عنوان ميهمان رودرروي برزيل قرار مي‌گيريم و هزينه‌اي نخواهيم كرد. اين برزيلي‌ها بودند كه اختيار انتخاب حريف براي اين مسابقه دوستانه را داشتند و ما هم توانستيم با پيروزي‌هايي كه در شرق آسيا به دست آورديم و نيز با صعود هفت پله‌اي‌مان، آنها را مجاب كنيم رودرروي ما بايستند.» ترابيان همچنين از چگونگي نهايي شدن اين پروسه سخن مي‌گويد: «بعد از انجام توافقات، محل برگزاري بازي در ابهام بود. ما نمي‌توانستيم برزيل را به ايران بياوريم، صرفا به دليل مشكلاتي كه از نقطه نظر تجاري و تبليغاتي وجود داشت، وگرنه آنها از نظر سياسي مشكلي نداشتند. ما براي ميزباني مسابقه، چند كشور مطرح اروپايي را پيشنهاد كرديم، اما هيچ‌كدام آنها همكاري نكردند و حتي چوب هم لاي چرخ ما گذاشتند. پيشنهاد بعدي ما تركيه بود كه اين كشور نيز از نظر تجاري مورد قبول برزيل واقع نشد و درنهايت روي گزينه امارات و شهر ابوظبي به توافق رسيديم. حتي انتخاب ورزشگاه بازي هم محل بحث بود كه بعد از بررسي‌هاي گسترده، استاديوم محمد بن زايد را انتخاب كرديم.» ترابيان در حالي از توافق براي اين مسابقه به عنوان دستاورد فدراسيون ياد مي‌كند كه در جريان جزييات كار نيست: «در مورد استقرار تماشاگران ايراني در ورزشگاه و بقيه مسايل، تنها آژانس برگزاركننده بازي صاحب‌اختيار است و كاري از دست ما برنمي‌آيد. نه براي اين مسابقه هزينه مي‌كنيم و نه درآمدي از آن داريم.»

تلويزيون ايران بازي را پخش نمي‌كند مگر اينكه...
نكته جالب اما در اين ميان اين است كه انحصار پخش تلويزيوني اين مسابقه هم در اختيار آژانس برگزاركننده بازي است كه درنهايت عمده منافعش به برزيلي‌ها خواهد رسيد. با اين اوصاف، تلويزيون دولتي كشورمان قادر نخواهد بود اين بازي تاريخي را روي آنتن ببرد، مگر اينكه هرچه سريعتر براي خريد حق پخش آن اقدام كند. البته صدا و سيماي ما نشان داده در اينگونه مسايل انعطاف زيادي دارد و از توانايي‌هاي فراواني بهره مي‌برد. بنابراين حتي اگر حق پخش مسابقه را نخرد، مي‌تواند همان‌طوري كه برخ بازي‌هاي ليگ‌هاي اسپانيا، ايتاليا و انگلستان را روي آنتن مي‌برد، اين مسابقه را هم پخش كند!

برزيل؛ فقط با دو بازيكن اصلي
اگرچه بازي دوستانه تيم‌ملي ايران با برزيل تحت هر شرايطي ارزشمند است و تحقق يك روياي بزرگ تلقي مي‌شود، اما نكته آزاردهنده اين است كه برزيلي‌ها تقريبا با تيم دومشان به مصاف ما مي‌آيند. در فهرست 23 نفره‌اي كه براي بازي‌هاي دوستانه آينده برزيلي‌ها اعلام شده، تنها نام شش بازيكن حاضر در جام‌جهاني به چشم مي‌خورد كه از اين بين نيز تنها دو نفر جزو شروع‌كنندگان بازي‌ها در جام‌جهاني بوده‌اند. روبينيو كه در اين فصل جزو بازيكنان نيمكت‌نشين ميلان بوده و نيلمار تنها بازيكنان اصلي برزيل هستند كه مقابل ايران خواهند ايستاد. در اين بين، حتي دانيل آلوز را هم نمي‌توان جزو فيكس‌هاي برزيل به حساب آورد، چرا كه به جاي اين بازيكن بارسا، معمولا مايكون در سمت راست خط داعي برزيلي‌ها به ميدان مي‌رود. جالب اينكه برزيل با همين تركيب يك ماه پيش در لامانيا به مصاف تيم دوم بارسلونا رفت و اين تيم را شكست داد.

پيشكش سياسي داسيلوا؟
شوك خبري بازي ايران و برزيل در حالي تمام منطقه را تحت تاثير قرار داده است كه به نظر مي‌رسد روابط عالي دو كشور در سطوح سياسي در نهايي شدن اين مسابقه بي‌تاثير نبوده است. محمود احمدي‌نژاد و لولا داسيلوا دوستان وفاداري براي هم هستند و جالب اينكه شنيده مي‌شود بعد از برزيل، تركيه شكار بعدي فدراسيون براي انجام مسابقات دوستانه خواهد بود؛ يعني همان تركيبي كه بيانيه تهران را امضا كردند!

آخرين خبر؛ 15 مهر ماه تاريخ قطعي بازي
خبر بازي دوستانه ايران - برزيل اما سرانجام عصر ديروز روي سايت رسمي فيفا قرار گرفت. در اين خبر مي‌خوانيم كه مسابقه مورد نظر در هفتم اكتبر برابر با 15 مهر ماه برگزار خواهد شد. با توجه به اعتبار پايگاه اطلاع‌رساني فيفا، به نظر مي‌رسد قرار مسابقه مورد نظر براي پانزدهم مهر را بايد قطعي شده بدانيم.

برای ادامه مطلب به این لینک کلیک کنیدhttp://abyes.blogspot.com*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه ما نیستشما هم چيزی بنويسيد- هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست- اگر نظر خصوصی‌ای دارید لطف کنید و از طریق ای‌میل مطرح کنید، ممنون

No comments: