Friday, April 24, 2009

هنری کسینجر: گفت‌وگوهاي دوجانبه‌ي آمريكا و ايران اجتناب‌ناپذير است

هنری کسینجر: گفت‌وگوهاي دوجانبه‌ي آمريكا و ايران اجتناب‌ناپذير است


image















سایت خبری ایران: هنري كيسينجر گفت‌وگوهاي دوجانبه‌ي آمريكا و ايران را اجتناب‌ناپذير خواند و ايران را كشوري بسيار پيچيده با تاثيري مستقيم و بزرگ بر روي منطقه‌ دانست.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری ایران(INA)، هنري كيسينجر، وزير امور خارجه‌ي پيشين آمريكا در مطلبي با عنوان «چالش سياست خارجي اوباما» كه در روزنامه‌ي واشنگتن‌پست منتشر شد، نوشت: دستور كار ديپلماتيك گسترده‌اي كه دولت اوباما تصويب كرده توانايي‌اش را براي هماهنگ كردن اولويت‌هاي ملي نظير روابط با ايران و كره‌ي شمالي با نگراني‌هاي جهاني و چندجانبه را به بوته‌ي آزمايش مي‌گذارد.

اوباما در لحظه‌اي كه فرصتي منحصر به فرد بود به كاخ سفيد وارد شد. بحران اقتصادي انرژي همه‌ي قدرت‌هاي بزرگ را بدون توجه به اختلافات‌شان گرفته است و همگي به تسكين جامعه‌ي بين‌المللي نياز دارند. چالش‌هاي اصلي نظير انرژي، محيط زيست و اشاعه آنها را تا حدي قابل توجه و تقريبا به شكلي برابر نگران مي‌كند . امكان رسيدن به راه‌حل‌هاي جامع بي‌نظير است.

در ادامه‌ي اين مطلب آمده است: اوباما مذاكرات را در خصوص طيفي گسترده از موضوعات آغاز كرده است. هر يك از آنها داراي اجزاي سياسي و استراتژيك است و هر كدام با مسائل خاص خودش دست به گريبان است و هر يك با خطر موانعي روبه‌روست كه مي‌تواند اهداف نهايي و يا تاكتيك‌هاي مذاكراتي را در هم بريزد؛ اما اين چالش‌ها داراي ارتباط نزديكي با يكديگر نيز هستند. به عنوان مثال مذاكرات كنترل تسليحات با روسيه بر نقش روسيه در تلاش‌هاي منع اشاعه در رابطه با ايران تاثير خواهد گذاشت. گفت‌وگوي استراتژيك با چين به شكل‌دهي مذاكرات كره كمك خواهد كرد. اين مذاكرات همچنين تحت تاثير توازن‌هاي منطقه‌اي قرار خواهد گرفت.

در ادامه‌ي اين مطلب آمده است: وظيفه‌ي دولت، به ويژه در قبال كره‌ي شمالي و ايران، حفظ مذاكراتي است كه به وسيله‌ي شخصيت‌هايي پر انرژي به سوي هدفي مورد توافق قرار گرفته پيش برود.

كيسينجر در بخش ديگري از اين مطلب مي‌نويسد: ايران كشوري بسيار پيچيده با تاثيري مستقيم و بزرگ بر روي منطقه‌اش است. روند ديپلماتيك با ايران تازه آغاز شده است. نتيجه‌اش به اين بستگي خواهد داشت كه آيا ممكن است توازني ژئواستراتژيك را در منطقه‌ برقرار كرد كه همه‌ي كشورها از جمله ايران بدون تسلط هر كشوري به امنيت دست يابند. براي رسيدن به اين هدف انجام گفت‌وگوهاي دوجانبه‌ي آمريكا و ايران اجتناب‌ناپذير است. هر گونه مذاكره با ايران به شدت تحت نفوذ اين مساله قرار خواهد داشت كه آيا پيشرفت به سوي ثبات در عراق ادامه خواهد داشت يا خير و يا اينكه خلاء در حال ظهور، باعث وسوسه ماجراجويي ايران مي‌شود يا خير.

اين ديپلمات پيشين آمريكايي، افزود: به طور كلي متوجه شدم كه بهترين رويكرد مذاكراتي اين است كه صورتي كامل و صادقانه از اهداف نهايي را در برابر طرف ديگر قرار داد. چانه‌زني تاكتيكي كه پايداري آن از طريق مسائل حاشيه‌اي به بوته‌ي آزمايش گذاشته شود. اما اين با اين خطر روبه‌روست كه ممكن است در خصوص اهداف نهايي سوءتفاهم ايجاد شود. دير يا زود به مسائل بنيادي بايد پاسخ داده شود. اين به ويژه زماني ضروري است كه با كشوري برخورد مي‌شود كه هيچ تماس موثري با آن در طول سه دهه وجود نداشته است.

اين گزارش حاكي است: برعكس مساله‌ي اشاعه مساله‌اي چندجانبه است. انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و اكنون آمريكا با يكديگر هماهنگ شده‌اند. بهايي كه پرداخته‌اند اين است كه مسائل كليدي همچنان حل نشده و حتي به آن پرداخته نشده است.

در ادامه اين مطلب به برخي مسايل از جمله "اينكه ايران تا چه اندازه با توليد مواد غني‌شده‌ي كافي براي ساخت كلاهك هسته‌يي فاصله دارد، تا چه اندازه با ساخت كلاهك براي موشك فاصله دارد، ميزاني كه بازرسي‌هاي بين‌المللي مي‌تواند صلح‌آميز بودن يك برنامه‌ي هسته‌يي اعلام شده را راستي‌آزمايي كند " اشاره شده است.

كيسينجر ادامه داد: در حالي كه دولت آمريكا درصدد متقاعد ساختن ايران به ورود به گفت‌وگو مي‌باشد بايد به شكلي فعال درصدد حل مشاجراتي باشد كه ميان شركاي مذاكراتي ما وجود دارد. اين تنها راه حفظ ديپلماسي چندجانبه است. اگر نتوان به توافقي در خصوص اين مسائل دست يافت مذاكرات بلندمدت به بن‌بست كشيده و با وتوي بي قاطعيت يكي از كشورها به پايان مي‌رسد و به برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي ايران را مشروعيت ببخشد.

وي افزود:‌ دولت آمريكا اكنون بايد ديدگاهش در خصوص مسائل ديپلماتيك را با طرحي ديپلماتيك به اجرا درآورد. 

No comments: