Thursday, February 19, 2009

شما نمی‌توانید رییس جمهور شوید. « مجله هارپر »

"جان ریک مک آرتور" صاحب مجله‌ی "هارپر" ماه سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی کتابی منتشر کرد که جنجال‌های بسیاری را به دنبال داشت. مک آرتور که در محافل رسانه‌ای آمریکا از وی به عنوان یک کارشناس سیاسی رادیکال و تندرو یاد می‌کنند، در این کتاب با عنوان "شما نمی‌توانید رئیس جمهور باشید: موانع اساسی دموکراسی در آمریکا" به شدت وضع حاکم بر سیاست این کشور را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌نویسد: "در کشوری که بازارهای سیاسی و اقتصادی آن در دست تعداد معدودی از انسان‌ها است؛ چگونه می‌توان دموکراسی به معنای واقعی را پیاده کرد؟"



او در نوشته‌هایش از مسیر رو به روی جامعه‌ی آمریکا بسیار عصبانی است. راهی باعث ایجاد هرج و مرج شده است. از نظر وی کشوری آرامش دارد که دموکراسی آن جلا و شفافیتی داشته باشد که مردمش نیز بتوانند آن را درک کنند و تعریف درستی از آن بتوانند برای مردم کشورهای دیگر بازگو کنند. 

به گزارش کتاب‌نیوز، در کتاب "شما نمی‌‌توانید رئیس جمهور باشید" آرتور لیست بلندبالایی از موانع و مشکلاتی که یک نفر نمی‌تواند در کشور آمریکا رئیس جمهور باشد، ارائه می‌کند؛ به طوریکه هیچ کس واقعا نمی‌تواند برای رئیس جمهور شدن واقعی بر این مشکلات غلبه کند. آرتور با اشاره به لابی‌های قوی که در پشت پرده‌ی سیاست این کشور وجود دارد و باعث ایجاد دموکراسی از نوع آمریکایی می‌شود، فصلی از کتاب را به محدودیت‌های موجود در سر راه عملکرد سیاسی "باراک اوباما" و شعارهای تبلیغاتی وی اختصاص داده است که همین امر موجب شده "استیون روزنفلد" خبرنگار بخش سیاسی سایت آلترنت مصاحبه‌ای با آرتور درباره‌ی دوران ریاست جمهوری اوباما در آمریکا انجام دهد و نظر وی را درباره‌ی سیاست‌های آینده آمریکا جویا شود:

شما در کتابتان لیست بلندبالایی از موانعی را ذکر کرده‌اید که یک نفر نمی‌تواند در آمریکا هیچ وقت رئیس جمهور واقعی شود. چه انگیزه‌ای از نگارش این کتاب داشتید؟ 

البته این مسئله را باید از ناشران خارجی سوال کنید چرا که یک ناشر فرانسوی از من خواست اولین بار این کتاب را بنویسم. شما می‌دانید که مردم آمریکا نیز به دموکراسی واقعی در کشورشان اعتقاد ندارند؛ ولی با این حال من اول خواستم این نوع دموکراسی را برای مخاطب خارجی بازگو کنم. آمریکایی‌ها به این امر اعتقاد دارند ولی جزئیاتی از آن در اختیار نداشتند و این مهمترین علت نگارش این کتاب بود. به نظر من نیمی از آمریکایی‌ها دوست دارند رئیس جمهور شوند و می‌توانند رئیس جمهور شوند؛ ولی منظور از عنوان این کتاب این است که آنها نمی‌دانند "نمی‌توانند" اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور را تغییر دهند. شما از اختیارات محدودی در این پست برخوردار هستید.

چرا ما به عنوان ملتی مطرح شدیم که به بیماری فراموشی سیاسی مبتلا شده؟

این قضیه دو بخش را شامل می‌شود. یکی ادامه و یا دائمی کردن بعضی از ارزشهایی که اهداف قدرت‌های پشت پرده را تامین می‌کند و علت دیگر به طور حتم ابررسانه‌های موجود در ایالات متحده است. چرا که آنها به هیچ کاندیدای مستقلی و یا به عبارت دیگر به هیچ شخص سومی اجازه‌ی عرض اندام نمی‌دهند و همیشه کاندیداهایی پیروز هستند که، پیرو خواسته‌های صاحبان این رسانه‌ها باشند. در مناظره‌ی مک کین-اوباما شما به ندرت می‌توانید شعارهای تبلیغاتی "رالف نادر" یا "باب بار" را ببینید...

منبع : مجله هارپر/کتاب نیوز/19.2.2009
برگردان متن : محمد حسنلو
لینک به زبان اصلی : http://www.alternet.org/democracy/103977/you_can%27t_be_president%3A_the_outrageous_barrier s_to_democracy_in_america

No comments: