Sunday, April 19, 2009

بالکانیزه شدن پاکستان مقدمه تجزیه ایران است!؟ « گلوبال ریسرچ »

بالکانیزه شدن پاکستان مقدمه تجزیه ایران است!؟ 
« گلوبال ریسرچ »

در یکی از مقاله هایی که در دسامبر سال 2007 بعد از ترور بی نظیر بوتو چاپ شد، عملیاتی را بوسیله ی آمریکا- ناتو در پاکستان مطرح کرده بودم که در آن تحریک گروه های مختلف اجتماعی، دینی و قومی و چندپارگی سیاسی، و نیز تجزیه ی پاکستان پیش بینی شده بود.



عملیات اخیر (شامل بمباران هوایی روستاهای پاکستانی تحت نام "جنگ علیه تروریسم") صریحا نشان از وسعت صحنه ی جنگ افغانستان دارد تا حد گسترش به بخش هایی از پاکستان دارد. گرایش نهایی آمریکا- ناتو راه اندازی جنگ بین افغانستان و پاکستان است.
با این پیش زمینه خواندن گزیده ای از مقاله ی دسامبر 2007 را پیشنهاد می کنم. 
«قبلا در سال 2005 گزارشی از سازمان امنیت ملی آمریکا و سیا منتشر شد که سرنوشت یوگسلاوی را برای پاکستان پیش بینی می کرد که بواسطه عواملی چون جنگ داخلی، رقابت های خونی و بین جناحی که دقیقا در بلوچستان روی می دهند، به وقوع می پیوست. (سازمان Energy Compass، 2 مارس 2005)
طبق گزارش سازمان امنیت ملی و سیا، سرنوشت پاکستان تبدیل شدن به یک دولت فرومانده در سال 2015 است که طبق گفته ی "وحید شمس الحسن" مامور عالی رتبه ی پاکستان در انگلیس، احتمالا بوسیله ی جنگ داخلی، طالبانـــیزه کردن کامل پاکستان و مشکلات کنترل سلاح های اتمی تشدید می شود. (وحید شمس الحسن، روزنامه ی Times of India، 13 فوریه 2005) البته، رفورم های دموکراتیک علیرغم مخالفت های گروه های رادیکال اسلامی تغییراتی در صحنه ی سیاسی بوجود خواهند آورد. کنترل و اختیار دولت محلی با در نظر گرفتن فضای تنش آلود داخلی احتمالا تا منطقه ی مرکزی پنجاب و کراچی (به عنوان قطب اقتصادی پاکستان) تقلیل خواهد یافت.
وحید شمس الحسن با طرح این سوال نگرانی خود را بیان می کند: نظامیان و امنیتی های پاکستانی به فروپاشی سیاسی و بالکانیزه شدن پاکستان گرایش دارند.
در سناریوی سازمان امنیت ملی آمریکا و سیا، واشنگتن نیز تمایل به اجرای این سناریو دارد.
نقشه جدید آمریکا برای پاکستان شبیه دیگر نقشه هایی است که وسیعا در مناطق خاورمیانه و آسیای مرکزی پیاده شده است. استراتژی آمریکا که در قالب عملیات اطلاعاتی مخفیانه پیاده می شود، بر اختلافات مذهبی و دینی، تحریک فرقه های تجزیه طلب و حمایت مالی از آنان، و در عین حال تضعیف نهادهای دولت مرکزی متمرکز است.
هدف وسیع تر آنها شکاف در حکومت و دولت ملی، جلوگیری از احتمال بوجود آمدن چنین دولت هایی، و نهایتا تغییر مرزهای رسمی عراق، ایران، سوریه، افغانستان و پاکستان است.

منبع : گلوبال ریسرچ/پیک نتپ20.4.2009
نویسنده : میشل شوسودوفسکی
لینک به زبان اصلی : US-NATO Millitary : The Destabilization of Pakistan

No comments: