Wednesday, April 22, 2009

ساتانوفسکی: ایران و اسرائیل باید رسمی یا غیررسمی توافق کنند

پرسش: همانطور که مطلع هستید، سخنرانی اخیر "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران در کنفرانس مبارزه با نژادپرستی در ژنو جنجال برانگیز شد. بنظر شما واکنش جامعه جهانی به اظهارات رئیس جمهور ایران چه خواهد بود؟

پاسخ: مسلماً واکنش منفی خواهد بود. رئیس جمهور ایران همه کاری کرد تا وجهه کشور را خراب کند. آری، او صادقانه سخن گفت و فریب نداد. او سیاستمداری است که هیچکس او را به فساد متهم نمی کند، اما آنچه که او درباره اسرائیل و هولوکاست تاکید می کند، آینده کشور را خراب می کند. هیتلر هم آدم خوبی بود. او باور داشت که همه بدی ها از یهودی هاست، اما این به هیچ نتیجه خوبی منجر نشد.

پرسش: در مدت اخیر به کرات اعلامیه های مقامات اسرائیلی درباره تسریع آماده سازی حمله به ایران شنیده می شوند. احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران چقدر است؟

پاسخ: بسیار محتمل است. شاید هم صد در صد. من با افرادی که در اسرائیل در این رابطه تصمیم می گیرند، ارتباط زیادی دارم. زمانی که حمله به رآکتور عراق آماده می شد نیز با آنها در ارتباط بودم. اسرائیل بهیچ وجه خواهان جنگ با ایران نیست. اسرائیل با ایران مشکلی ندارد، نه مشکل ارضی و نه مشکلی در رابطه با یهودیان. بیشتر دشمنان ایران دشمنان یهودیان نیز هستند. تنها مشکل واقعی، اقدامات فعالانه ایران برای نابودسازی اسرائیل است. اسرائیل تا کنون 2 جنگ با ایران داشته است. یکی در سال 2006 با حزب الله لبنان و دیگری در سال 2009 با حماس؛ این جنگ ها، نه جنگ اسرائیل و اعراب، بلکه جنگ اسرائیل و ایران بودند. در ضمن اسرائیل بانی جنگ نبود. باید گفت که سازماندهندگان خیلی خوب عمل کردند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می تواند به خود افتخار کند. موشک ها هزار هزار به خاک اسرائیل افتادند. از طریق دریای سرخ، سودان و صحرای سینا به حماس و حزب الله سلاح عرضه می شود.  

حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران، این برنامه را متوقف نمی کند، اما آن را 8-10 سال عقب می اندازد، با این امید که افرادی دیگر روی کار بیایند که اگر هم سلاح هسته ای داشته باشند، از آن علیه اسرائیل استفاده نکنند. اسرائیل احمدی نژاد را سیاستمداری بسیار جدی می داند که به حرف خود عمل می کند. یعنی اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد می تواند از آن علیه اسرائیل استفاده کند.

پرسش: شما در میان صحبتتان گفتید که بیشتر دشمنان ایران، دشمنان یهودیان نیز هستند. منظور شما کدامین دشمنانست؟

پاسخ: رژیم صدام که با سلاح شیمیایی به ایران حمله کرد، بیشتر دشمن اسرائیل بود. در آن زمان به کمک اسرائیل به ایران سلاح عرضه شد (ایران کنتراس). این یک واقعیت است. اسرائیل بین ایران و عراق، کمک به ایران را انتخاب کرد، زیرا ایران در گذشته دوست ما بود و اگر امروز دوست نیست، فردا می تواند دوست ما باشد.

ایران و اسرائیل بدون اینکه باهم ارتباط داشته باشند نیز می توانند همکاری کنند. در ضمن، طالبان و القاعده هم دشمن اسرائیل هستند و می خواستند اسرائیل را نابود کنند. باید گفت که آنها ایران را از اسرائیل مجزا نمی دانند، منظورم این است که برای اعراب معلوم نیست که شیعیان بیشتر دشمن هستند یا یهودی ها. من نمی گویم که ایران و اسرائیل باید متفق باشند، اما آنها می توانند بدون اینکه برای هم مزاحمت درست کنند و به هم پشت پا بزنند، زندگی کنند.

ایران کشوری بزرگ است و در صورت ضرورت و جنگ می تواند اسرائیل را نابود کند. اما اسرائیل بدون اینکه اعلام کند، عمل می کند، بر خلاف احمدی نژاد که گاهی معلوم نیست اظهارات او فقط حرف هستند یا واقعیت.

پرسش: اما مقامات ایران به کرات اعلام کرده اند که قصد حمله به اسرائیل را ندارد و "محو کردن اسرائیل از روی زمین" تنها می تواند محو دولت اسرائیل از روی نقشه سیاسی جهان باشد و نه نابودسازی نظامی مردم آن...

پاسخ: اگر همسایه شما می گوید که من شما را می کشم و به خانه خود اسلحه می برد، توضیح اینکه منظور او چیست، بی فایده است. آری شاید با اسلحه می خواهد کلاغ ها را بترساند یا شاید هم فقط شوخی می کند.

پرسش: یعنی به نظر شما توان نظامی ایران و اسرائیل برابر و یا حتی بیشتر است که در اسرائیل اینقدر نگران هستند؟

پاسخ: ایران سلاح دیگری دارد. در ایران افراد مذهبی باور دارند که شهید می شوند و به بهشت می روند. در اروپا 500 سال است که زندگی دینی پشت سر گذاشته شده است. اما در خاور نزدیک دین عامل مهمی است. اسرائیل نمی خواهد مردم خود را قربانی کند تا ببیند ایران شوخی می کند یا جدی می گوید. همانطور که گفتم، اسرائیل احمدی نژاد را سیاستمداری جدی می داند. اگر او گفته فقط یک بمب اسرائیل را نابود می کند و ایران به چرخه کامل سوخت هسته ای نیز دست یافته است، یعنی پس از مدت کوتاهی ایران بمب خواهد داشت و این بمب می تواند روی اسرائیل بیفتد. در این صورت هیچ کس به فکر این نخواهد بود که منظور احمدی نژاد چه بود. اکنون ایران بخاطر سخنان قاطعانه رئیس جمهورش تبدیل به یک هدف شده است. آمریکا دور و کشوری بزرگ است، هیچکس هم مزاحمش نیست. اما اسرائیل کوچک است و باید به تنهایی تصمیم بگیرد.

روسیه و چین بسیار تلاش کردند تا برای احمدی نژاد نردبانی ایجاد کنند که از جایی که به آن رفته است، بدون اینکه آسیب ببیند، پایین بیاید. اما اکنون مسئله ایران به بن بست رسیده است. این بن بست را می توان با توافق بین ایران و اسرائیل درباره عدم حمله و عدم استفاده از سلاح هسته ای شکست.

پرسش: آیا شما مذاکره و توافق بین ایران و اسرائیل را شدنی می دانید؟

پاسخ: آری، مهم نیست که این توافقی رسمی باشد و یا غیر رسمی. اسرائیل معتقد است که ایران به حرف خود عمل می کند.

پرسش: اما در ایران همواره اعلام می کنند که برنامه هسته ای صلح آمیز است...

پاسخ: صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران برای من افسانه ای بیش نیست. شوروی، هند و چین نیز می گفتند که برنامه هسته ای آنها صلح آمیز است. فقط معلوم نیست این همه سلاح هسته ای از کجا آمده است. تنها اسرائیل بود که هیچگاه در این رابطه چیزی اعلام نکرد، وعده ای نداد، نه نفی می کند و نه تایید، هیچ سندی را نیز امضا نکرده است. من می توانم تایید کنم که وضعیت هسته ای اسرائیل چیزی بین فرانسه و بریتانیا است. ارتش اسرائیل نیز جنگیدن را خوب بلد است.

پرسش: اما شما در ابتدا گفتید که در دو جنگ اخیر ایران بر ارتش اسرائیل پیروز شد...

پاسخ: در دو جنگ اخیر هدف اسرائیل بُرد نبود. اگر اسرائیل حزب الله را نابود می کرد، مجبور می شد به جنوب لبنان بازگردد. اسرائیل نمی خواست حماس را نابود کند و مسئول غزه شود. ارتش اسرائیل در سالهای حکومت افرادی که بانی روند صلح بودند، ضعیف شد، اما در اواخر سال 2008 جدی و آنطور که باید جنگید. دولت اسرائیل به روند صلح باور ندارد. اکنون ایران و اسرائیل در یک قدمی جنگ هستند.

پرسش: شما معتقدید که ایران می تواند به اسرائیل حمله کند. اما برادران مسلمان ایران در فاصله کمی از اسرائیل هستند و مسلماً بمب ایران، آنهم بمب هسته ای سبب نابودی آنها هم می شود...

پاسخ: جنگ جنگ است و بعقیده مذهبیان شهدا به بهشت می روند. متفقین ایران در اطراف اسرائیل هستند، اما آنها عرب هستند. باید رویداد سال های دهه 80 در عربستان سعودی را به یاد آورد، زمانی که ایرانی ها در زمان حج عملاً فعالیت نظامی داشتند. نباید درباره همبستگی اسلامی صحبت کرد. دیدیم که مراکش تنها به خاطر اظهارات ایران درباره بحرین، روابط دیپلماتیک را با تهران قطع کرد. اگر مطبوعات مصر و سایر کشورهای عربی را بخوانید نیز نظر اعراب درباره ایران را می بینید. در تهران نیز کسی نگران قربانیان عرب در جنگ نخواهد بود. جنگ برای دین نیاز به قربانی دارد.

پرسش: بنظر شما اگر اسرائیل واقعاً درصدد حمله به ایران باشد، روسیه می تواند بر اسرائیل اعمال نفوذ کند؟ آیا مسکو اهرمی برای نفوذ بر تل آویو دارد؟

پاسخ: هیچکس اهرمی برای نفوذ بر اسرائیل ندارد، و همین طور نفوذ بر ایران. تا زمانی که ایران سیگنالی روشن به اسرائیل درباره عدم حمله و عدم استفاده از بمب هسته ای نفرستند، وضعیت همین است. ما اکنون در بحران کارائیب جدیدی هستیم. در بحران کارائیب انتخاب بین جنگ هسته ای و توافق برای عدم استفاده از سلاح هسته ای بود. پس از آن جنگ سرد بود که ده ها سال طول کشید، خلبانان، جاسوس ها و نظامیان در سایر نقاط جهان با یکدیگر می جنگیدند. اگر ایران می خواهد که دیگر حرف از جنگ نباشد، باید کاری ساده کند، همان کاری که خروشچف و کندی انجام دادند. این بستگی به خواست رهبر ایران دارد، نظام ولایت فقیه و رهبری تا کنون موثر عمل کرده و همین طور نیز خواهد بود.

اما هیچکس بر هیچکس نمی تواند تاثیر بگذارد. در ضمن باید گفت که اسرائیل تهدیدی برای موجودیت ایران نیست، اگر اسرائیل از کردستان و پاکستان به ایران حمله می کرد و چند هزار موشک به شیراز و اصفهان پرتاب می کرد، هر اقدامی از سوی ایران توجیه شده می بود. اگر اسرائیل بدست افسران صدام و یا جنگجویان القاعده نظامیان ایرانی را می دزدید، معلوم می شد که اسرائیل متجاوز است. دولت جدید آمریکا نیز با حذف گزینه نظامی برای حل مسئله ایران، بیش از پیش اسرائیل را به عملیات نظامی سوق می دهد. بوش به اسرائیل سلاح می داد. اما اوباما با شعار صلح طلبی خود معلوم نیست که در عمل چگونه باشد. او جوان و تندرو است و اتفاقی روی کار آمده است. او معتقد است که باید نامش در تاریخ بماند. و این خیلی خطرناک است. آخرین سیاستمدار آمریکا که چنین بود، همان کندی بود که در زمان او چیزی به جنگ هسته ای نمانده بود.

پرسش: بنظر شما بروز مناقشه بین اسرائیل و آمریکا بخاطر ایران ممکن است؟

پاسخ: این حتی ناگزیر است. اکنون در آمریکا افرادی روی کار آمده اند که اقداماتشان منجر به رویداد 11 سپتامبر و انتفاضه شد. این دولت بیل کلینتون با حرفه ای نبودن و ایده آل گرایی خود بود که باعث بی ثباتی شد. او معتقد بود که رئیس جمهور آمریکا هرکاری می تواند بکند و حتی فرشتگان را روی زمین بیاورد؛ او باوری بیهوده داشت که همه چیز را یا می توان با پول خرید و یا با بمباران بدست آورد. اقدامات آنها منجر به جنگ در افغانستان و عراق و گسترش طالبان و القاعده و بسیاری موارد دیگر شد.اکنون همین افراد بر سر قدرت هستند، با این تفاوت که 10 سال پیر شده اند.

بنظر اوباما کلینتون و بوش به اندازه کافی درایت و هوش نداشتند که از این اوضاع جلوگیری کنند. او خود را باهوش تر از همه می داند، اما روزی که هیچکدام از این وعده ها متحقق نشوند، هم اعراب، هم اسرائیلی ها و هم در ایران با تاسف بوش را به یاد خواهند آورد.

آری، مناقشه بین اسرائیل و آمریکا ناگزیر است، اسرائیل دیگر نمی خواهد منافع خود را تباه آمریکا کند. اما با این حال آمریکایی های پروتستان و جامعه یهودیان آمریکا سر جای خود هستند و اسرائیل متفق آمریکا در منطقه است. مناقشه اسرائیل و آمریکا مثل اختلاف و دعوای خانوادگی است که حل می شود.

پرسش: آیا این امکان هست که اسرائیل مسکو را جایگزین واشنگتن سازد؟

پاسخ: خیر، اسرائیل رو به مسکو نخواهد آورد، مسکو نیز مدعی نیست. واشنگتن ابرقدرت است. شاید چین بتواند چنین نقشی ایفا کند، اما نه روسیه. با اینحال روابط روسیه و اسرائیل تا حد استراتژیک گسترش می یابد. اکنون در اسرائیل وضعیتی بی سابقه وجود دارد و در میان نمایندگان مجلس و وزرا افرادی هستند که به روسی صحبت می کنند (یهودیانی که از شوروی سابق مهاجرت کرده اند). وزیر خارجه نیز روس زبان است. کشورهای زیادی نیستند که در آنها بیش از 20% مردم به زبان کشور شما صحبت کنند. مقامات روسیه نیز اعلام کرده اند که درصدد گسترش روابط با اسرائیل هستند.

باید گفت که روسیه بخاطر اسرائیل روابط با ایران را بر هم نمی زند و بخاطر ایران نیز امنیت اسرائیل را زیرپا نمی گذارد. پوتین نیز در تهران این را به مقامات ایران صریحاً گفت. سیاست روسیه صادقانه است.

1 comment:

Unknown said...

ایهالناس مسلمان کشی‌یکی‌از سرگرمیهای جدید برای کشورها و دولتهای مسلمان و غیره مسلمان شده. جالب اینجاست که دوستان عزیز آقای احمدی خره،چین و شوروی، قبل از شمارش آرای انتخابات به ایشون تبریک گفتند. کشور چین و شوروی یک ساعت بعد از انتخابات به آنترینژاد تبریک گفتند تو نگو اینها با هم یه قرارهایی دارند و آنهم سرگرمی هست که هر ستاشون دوست دارند و آن هم، مسلمان کشی‌. در ارومجی چین و در چچنیا شوروی و در ایران عزیز دولتها همه مشغول مسلمان کشی‌هستند.احمدی‌نژاد ممکن که خایهٔ امریکا و انگلیس را نمیمالد ولی‌ خوب خایهٔ چین و شوروی را ما چ می‌کند. هی‌نماز جمعه داد میزنم مرگ بر یهودی و صهیونیست تو نگو پولدارترین ادمهایی که شوروی را اداره میکنند یهودی هستند. هر هفته میرم نماز جمعه داد میزنم مرگ بر امریکا و مرگ بر انگلیس تو نگو مسلمان کشهای اصلی‌، چین، شوروی و همین رئیس جمهور قلابی خودمون آقای احمقی خره جنایتکار هستند.
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»