Wednesday, March 4, 2009

شهرهای عمودی و انسان آینده / پاکستان در یک قدمی جنگ داخلی

پاکستان در یک قدمی جنگ داخلی




زرداری تاکید دارد که دولتش نه با طالبان وارد مذاکره می‌شود و نه با افراطیونی که به جان و مال مردم تجاوز می‌کنند.

پاکستان با سرعتی غیرقابل کنترل در مسیر سقوط در گرداب ناامنی و بی‌ثباتی قرار گرفته‌است. بحران‌های سیاسی و درگیری میان نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ و آصف علی زرداری آنچنان سیاستمداران پاکستانی را در خود غرق کرده است که این کشور با سرعتی عجیب تبدیل به عرصه منازعه داخلی می‌شود. 24 ساعت از حمله شبه‌نظامیان مسلح به تیم کریکت سریلانکا در شهر لاهور پاکستان می‌گذرد و این در حالیست که مقامات اسلام‌آباد تمام تلاش خود را برای دستگیری عاملان این حادثه به کار گرفته‌اند. رئیس پلیس پاکستان در نخستین مصاحبه مطبوعاتی پس از این حادثه خطاب به خبرنگاران گفت: جست‌و جو برای یافتن عاملان این حمله آغاز شده است و باید اعتراف کنم که کشور با این حمله در وضعیت کاملا جنگی قرار گرفته‌است.
رئیس ‌پلیس پاکستان در پاسخ به پرسش خبرنگاران مانند دیگر مقامات این کشور وعده آرامش داد و گفت: صبور باشید که ما به زودی تمامی تروریست‌ها را از خاک کشورمان بیرون خواهیم کرد.
شش عضو تیم کریکت سریلانکا به همراه شش افسر پلیس محافظ آنها در این حمله جان خود را از دست دادند.پاکستان اندک اندک تبدیل به کشوری ناامن می‌شود که توریست‌ها از سفر به آن خودداری خواهند کرد. پس از حادثه‌ای که برای تیم کریکت سریلانکا رخ داد ، تیم نیوزلند نیز اعلام کرد که به احتمال بسیار زیاد این تیم برنامه سفر خود به پاکستان را لغو خواهد کرد.
لاهور مرکز استان پنجاب است که در حقیقت ظرف چند سال اخیر تبدیل به مقر گروه لشگر طیبه شده است. این گروه از نظر دولت پاکستان گروهی تروریستی است که مسئوول حمله به بمبئی هند شناخته شد.
رییس پلیس استان پنجاب در نخستین توضیحات رسمی در این زمینه از چند دستگیری خبر داده اما از بیان جزئیات بیشتر امتناع کرد. همزمان با این تحولات، جوبایدن معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که در جلسه‌ای که هفته آینده در بروکسل برگزار خواهد شد نظر دولت متبوعش را در خصوص افغانستان و پاکستان اعلام خواهد کرد. باراک اوباما نیز پیش از این و همزمان با اعلام جدول زمانبندی برای خروج از عراق اعلام کرده بود که تا یک ماه آینده استراتژی دولت خود در قبال این دو کشور را اعلام خواهد کرد.
برخی منابع خبری پیش از این ادعا کرده بودند که عاملان این حادثه با عاملان حمله بمبئی در ارتباط بوده‌اند.این در حالی است که رئیس پلیس لاهور در اظهارات خود اشاره ای به این موضوع نکرد. رئیس سابق سرویس جاسوسی پاکستان اما پا را از این فراتر نهاده و ادعا کرد که این حمله توسط ببرهای تامیل که از شورشیان سریلانکا هستند، برنامه‌ریزی شده است. این مقام پاکستانی ادعا کرد که سرویس‌های اطلاعات هندوستان از شورشیان تامیل سریلانکا حمایت می‌کنند و در مقام تلافی این حمله را در خاک پاکستان ترتیب داده‌اند.
روزنامه وال استریت ژورنال در شماره امروز خود مقاله‌ای را به قلم آصف علی زرداری نخست وزیر پاکستان منتشر کرد. نخست وزیر پاکستان در این مقاله اعلام کرده است که حاضر نیست شکست دموکراسی در پاکستان در برابر فعالیت شبه‌نظامیان را بپذیرد. زرداری در این خصوص نوشته است: حقیقت این است که پاکستان درگیر مناقشه‌ای نابرابر شده‌است. اما اگر ما در این منازعه شکست را بپذیریم به معنای شکست جهان در مبارزه با تروریست خواهد بود.
زرداری که از مدافعان حمله آمریکا به مناطق قبیله‌ای پاکستان است در ادامه تاکید کرد که دولتش نه با طالبان وارد مذاکره می‌شود و نه حاضر به معامله با افراطیونی است که به جان و مال مردم تجاوز می‌کنند. رییس جمهور پاکستان به نمایندگی از دولت خود گفته است: ما با طالبان و تروریست‌های افراطی مذاکره نکرده و نخواهیم کرد. زرداری در توضیح امضای قرارداد همکاری با قبایل دره سوات نوشته است : این افراد نسبتی با طالبان و شورشیان ندارند و به خوبی می دانند که ما از آنها می‌خواهیم تا وظیفه سرکوب و خنثی کردن طالبان را عهده‌دار شوند.
زرداری با اشاره به تهدیدهای طالبان مبنی بر ممنوعیت تدریس دختران تاکید کرد که زنان پاکستانی حق تحصیل دارند و این امر وظیفه ای بر دوش دولت است. شاید در گذشته دولت با تروریسم کنار آمده و آنها را به عنوان بخشی از جامعه پذیرفته است اما در دولت فعلی همچین پدیده مخربی تحمل نمی‌شود. دولت ایالات متحده پس از روی کار آمدن باراک اوباما ترتیب دیدارهای سه جانبه میان مقامات واشنگتن ، اسلام آباد و کابل را داده است. هدف از این دیدارهای دوره‌ای هماهنگی در عملیاتهای مبارزه با تروریست عنوان شده است. زرداری با استقبال از این مذاکرات سه جانبه اعلام کرد که هدف هر سه کشور ریشه‌کنی تروریست است و همگان باید به این هدف مشترک احترام بگذارند. زرداری همچنین با اشاره به قربانی شدن همسرش در راه مبارزه با تروریسم نوشته است: بی نظیر قهرمان دموکراسی در کشور ماست که جان خود را فدای احیای آزادی در کشور کرد.
آسوشیتدپرس سوم مارس 2009 

شهرهای عمودی و انسان آینده

Ultima Tower بعنوان نخستین شهر عمودی به بلندی بیش از سه هزار متر!





ساخت این سازه عظیم به عنوان یکی از تازه ترین راهکار های بشر برای مقابله با افزایش جمعیت و پاسخی به نیاز آنها به مشکل است.

ایده‌ی کلی ساخت این برج از لانه‌ی موریانه ها الهام گرفته شده است!

این برج استثنایی Ultima Tower نام دارد که طراحی و ساخت آن از سوی شرکت آمریکایی موسوم به Eugene Tsui مورد بررسی قرار گرفته است. این سازه عظیم که با استفاده از مدرن ترین تکنیک های استاندارد ساختمان سازی و با توجه به معیار هایی نظیر مقاومت در برابر زمین لرزه و سیل ساخته خواهد شد بیش از آن که یک پروژه معماری باشد مجموعه‌ای از اکو سیستم ها البته در ابعاد کوچک است. این پروژه به صورت خودکار ایده هایی استثنایی در خصوص چگونگی تولید انرژی ، استفاده موثر از آب و مسائلی دیگر از جمله چگونگی حمل و نقل و جابجایی را مطرح می‌کند.

قرار است این برج با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار و در آینده‌ای نزدیک در نقطه‌ای که هنوز تصمیم نهایی درباره آن اتخاذ نشده است ساخته شود ، اما به نظر می‌رسد با توجه به ادامه روند نگران کننده ازدیاد جمعیت این پروژه زودتر از تصورات مدیران شرکت آغاز به کار کند.

رفتن از طبقه همکف این برج به آخرین طبقه آن با آسانسور سریع السیر ۱۰ دقیقه طول می‌کشد!

شکل کلی این برج همچون لانه موریانه ها است که در کناره ها دیواره هایی با خمیدگی ملایم خواهد داشت.
همچنین برای خنک سازی این برج از روش هایی همچون استفاده از جریان آب و انتقال حرارت اضافی به سطوح فوقانی سازه و در نهایت انتقال آن به سطوح بالایی اتمسفر زمین استفاده خواهد شد.

گفته می‌شود تمامی سطح خارجی این سازه از صفحات خورشیدی پوشیده خواهد شد و از آن گذشته وجود اختلاف فشار هوا میان قسمت پایین و بالای برج کمک زیادی به تولید برق خواهد کرد. قرار است این برج در ۱۲۰ بخش جزا که هر یک شامل چندین طبقه و اکو سیستم خاص خود است ساخته شود. همچنین انبار های بزرگ آبی در ۱۲ قسمت مجزای این سازه ساخته خواهد شد تا از آنها برای اطفای حریق استفاده شود.

ارتفاع: 3218 متر
قطر(همکف). 1.8 کیلومتر
مساحت زمین: ۱۴ کیلومتر مربع
زیربنا: ۱۴۰ کیلومتر مربع
تعداد طبقات: ۵۰۰
جمعیت: یک میلیون نفر
سرعت آسانسور: ۶ متر بر دقیقه (۲۱ کیلومتر بر ساعت)
هزینه ساخت: ۱۵۰ میلیارد دلار




No comments: