Monday, February 16, 2009

چرا حمله به تاسیسات اتمی ایران برای اسرائیل امکان پذیر نیست؟ « تایم »

چرا حمله به تاسیسات اتمی ایران برای اسرائیل امکان پذیر نیست؟ « تایم »

نشریه تایم در گزارشی به تحلیل سخنان گری سیک در مورد برنامه هسته ای ایران و چالش های بین ایران و اسرائیل پرداخته است.

پرفسور گري سيك كارشناس ارشد در امور ايران روچرا حمله به تاسیسات اتمی ایران برای اسرائیل امکان پذیر نیست؟ « تایم »

ز پنجشنبه گفت براي اسراييل واقعا امكان ندارد به تأسيسات هسته اي ايران حمله كند، هر چند كه امكان دارد تهديد به انجام آن يك راهكار مفيد باشد. 

وي افزود هيچ رييس جمهوري در آمريكا نمي تواند چنين حمله اي را تأييد كند يا احتمالا دست به حمله بزند. به گفته وي، بهترين مسير براي دولت اوباما – شايد تنها مسير براي آن – گفت وگو با تهران به محض پشت سر گذاشتن انتخابات رياست جمهوري در ايران در خرداد ماه است. 

بايد گفت در طيف سياسي موجود در واشنگتن، اين ديدگاه ملايم ترين است ولي به اين پرسش پاسخي نمي دهد كه اگر آمريكا به ايران پيشنهاد گفت و گو بدهد اما رهبران ايران دست از برنامه هسته اي خود بر ندارند يا آن را تعليق نكنند، چه اتفاقي مي افند و براي ترس اسراييل از اين كه ايران يك تهديد موجوديتي است و هيچ كشوري اقدام كافي براي حفاظت از آن به عمل نخواهد آورد، پاسخي ندارد، 

ولي ارزش آن را دارد كه به اين ديدگاه توجه داشت و اين تا حدي به خاطر نفوذ پرفسور سيك است و تا حدي نيز به خاطر آن است كه اين گونه ديدگاه ها در واشنگتن كم كم در حال شكل گرفتن است. پرفسور سيك كه در مورد بحران گروگان ها به رييس جمهور كارتر مشاوره داد و اكنون در دانشگاه كلمبيا تدريس مي كند مي گويد كه قصد ندارد به تيم اوباما بپيوندد. ولي از نظرات وي بسيار پيروي مي شود كه اين امر تا حدودي به خاطر تماس هاي شخص وي با رهبران ايران از جمله با رييس جمهور احمدي نژاد است. 

پيام او – كه عليرغم شكست در گفت وگوهاي مربوط به گروگان ها، سال ها در آن ثابت قدم بوده – در زماني مطرح مي شود كه مشاوران اوباما در حال بررسي امكان همزيستي با ايراني هستند كه در چند قدمي رسيدن به تسليحات هسته اي قرار دارد، و يا اگر (ايران) تصميم بگيرد چنين تسليحاتي را به دست آورد، چگونه آن را مهار كنند. 

پرفسور سيك در يك سخنراني در "چتهام هاوس"، مركز پژوهشي امور بين الملل لندن، گفت وي در مورد اين فرضيه كار كرده است كه رهبران ايران بخواهند برنامه هسته اي خود را تا سر حد توليد تسليحات توسعه دهند. او گفت از تهديدهايي كه از سوي سياستمداران متعدد اسراييلي براي ضربه زدن به تأسيسات ايران قبل از دست يابي آنها به سلاح هسته اي به عمل مي آيد بايد گفت "آنها ايران را بمباران نخواهند كرد چون نمي توانند." 

رموز فني از جمله لزوم پرواز بر فراز عراق و سوخت گيري در فضا دشوار است. وي گفت بمباران جنوب لبنان توسط اسراييل نشان داد كه چگونه مي توان چندين هفته بمباران كرد و با اين وجود اهداف اساسي را از دست داد. تنها وارد آوردن يك ضربه توسط اسراييل موجب مي شود كه ايران بلافاصله از پيمان هاي كنترل تسليحات خارج شود، براي ساخت سلاح هسته اي شتاب ورزد، و موجب تقويت تندروها و عمليات تلاقي جويانه در خليج (فارس)، افغانستان و عراق مي شود.

او گفت "هيچ كس در دنيا باور نمي كند كه اسرائيل بدون اجازه آمريكا دست به اقدام بزند. كاري كه اسراييل با يك بار حمله خود (به ايران) انجام خواهد داد اين است كه ما (ايالات متحده) را به جنگ خواهد كشاند." و هيچ رييس جمهوري در آمريكا از چنين چيزي استقبال نمي كند. 

در عوض، وي توصيه كرد كه تيم جديد اوباما وجود تفاوت فاحش بين دستيابي ايران به مهارت ها و مواد لازم براي ساخت بمب و ساخت آن به طور واقعي را مورد تأييد قرار دهد. اين تمايزي است كه به طور فزاينده اي در ميان كارشناسان واشنگتن در امور ايران محبوبيت پيدا مي كند. 
اين كارشناسان كم كم تأييد مي كنند كه شايد متوقف كردن (كسب مهارت ها و مواد لازم براي ساخت بمب توسط ايران) غير ممكن باشد و مي گويند كه به دلايلي كه پرفسور سيك مطرح مي كند، اقدام نظامي توسط آمريكا يا اسراييل عميقا ناخوشايند است.

منبع : تایم/فرارو/15.2.2009

No comments: