Monday, January 19, 2009

آرتمیس نخستین بانوی ایرانی که در حدود ۲۴۸۰ سال پیش فرمان دریاسالاری خود را از سوی خشایار شاه هخامنشی دریافت کر

آرتمیس؛ دلاور زن ایرانی...
آرتمیس
آرتمیس نخستین بانوی ایرانی که در حدود ۲۴۸۰ سال پیش فرمان دریاسالاری خود را از سوی خشایار شاه هخامنشی دریافت کرد و در تاریخ دریانوردی در جایگاه فرمانده دریایی قرار گرفت.

آرتمیس نخستین بانوی ایرانی که در حدود ۲۴۸۰ سال پیش فرمان دریاسالاری خود را از سوی خشایار شاه هخامنشی دریافت کرد و در تاریخ دریانوردی در جایگاه فرمانده دریایی قرار گر فت.

در سال ۴۸۴ پیش از میلاد فرمان بسیج دریایی برای شرکت در جنگ با یونانیان توسط خشایار شاه هخامنشی صادر شد. آرتمیس فرماندار سرزمین کاربه با پنج فروند کشتی جنگی که خود فرماندهی آنها را در دست داشت به نیروی دریایی ایران پیوست که در آن ایران موفق به تصرف آتن شد. در این نبرد نیروی زمینی ایران ۸۰۰ هزار پیاده و ۸۰ هزار سواره تشکیل شده بود. نیروی دریایی ایران دارای ۱۲۰۰ کشتی جنگی و ۳۰۰ کشتی ترابری بود.

آرتمیس در جنگ سالامین که بین نیروی دریایی ایران و یونان در گرفت شرکت داشت و دلاوری‌های بسیاری از خود نشان داد. او همیشه مورد ستایش دوست و حتی دشمن قرار داشت. پس از تصمیم شاه به جنگ دریایی ، نیروی دریایی ایران به نزدیکی سالامین رسید. سالامین جزیره ای در نزدیکی آتیک است که از خشکی اصلی بوسیله یک تنگه جدا می شود. کشتی های یونانی به کشتی های ایرانی حمله بردند ولی نیروی دریایی ایران فرصت دفاع منظم را نداشت. در این میان آرتمیس که فرمانده یکی از کشتی های ایرانی بود ، شجاعانه به نیروی دریایی یونان حمله برد و چندین کشتی یونانی را غرق کرد. خشایارشا کار او را دید و بسیار او را تشویق کرد. او گفت: « مردان من زن شده اند و زنان من مرد.» کشتی های یونانی به تعقیب کشتی آرتمیس پرداختند و کشتی او را محاصره کردند ولی او توانست از چنگ یونانی ها فرار کند و خود را به ساحل برساند. یونانی ها در خشکی هم به تعقیب او پرداختند ولی نتوانستند او را پیدا کنند و او به فالرون رفت. اودر نبرد سالامین در دشوارترین شرایط جنگ با دلیری و بی باکی کم مانندی توانست بخشی ازنیروی دریایی ایران را از خطر نابودی نجات دهد به همین دلیل بود که او به افتخار دریافت فرمان دریا سالاری از سوی خشایار شاه رسید. او به خشایار شاه پیشنهاد ازدواج داد که به دلایلی این ازدواج صورت نگرفت...

در سالهای دهه شصت میلادی (دهه چهل خورشیدینیروی دریایی ایران، برای نخستین بار ناو شکن بزرگی را به نام یک زن نام گذاری کرد و او«آرتمیس»بود .

ناو شکن آرتمیس در دوران خدمت «دریاسالار فرجالله رسایی» به آب انداخته شد.

No comments: